Tuesday 18 October 2011

Salsa

Oh jee ik moet mij bijna schamen, iets vaker schrijven mag best..maar de dagen lijken voorbij te vliegen.
voor ik het weet zijn we meer dan een week verder.
Aangezien het weer zo prettig is, ik kan mij niet heugen wanneer de laatste keer was, dat er na Thanksgiving nog blaadjes aan de bomen zaten, maar dit jaar is er nog genoeg goudgeel aan de bomen te zien.
De nachten zijn frisjes..en aangezien ze voor deze hele week nachtvorst afgaven, besloten we dat het nu dan echt tijd was, de laatste (rode) tomaten te plukken ipv elke nacht af te dekken.
Het resultaat was wederom een wasmand tomaten, het kan dit jaar niet op.
Maar na tig zakken tomaten in de vriezer voor roerbakken, 12 potten tomatensoepbasis, had ik geen idee wat nu toch met al die tomaten te doen.
Totdat we ineens bedachten.....SALSA.
Dat lusten we allemaal graag..als dipsaus by tortilla chips, of als saus over een omelet.

Nog niet zo lang geleden was er een kookboek uitgekomen door  inwoners van Wakaw, daar zou vast wat tussen staan.
Inderdaad..2 recepten, bij de een moesten de tomaten ontvelt worden, bij de ander niet..ik koos voor het laatste recept.
Ik weck niet heel veel, alleen augurken en nu dus tomaten/salsa, ik weet hoe het moet maar zelf denk ik als je een diepvries hebt, waarom dan zoveel extra werk aanhalen.
Maar voor kleine hoeveelheden is het wel leuk om te doen.


Na de tomaten een nacht in zout gehad te hebben om het vocht eruit te krijgen, ging dan de volgende dag alles in de pan, klaar voor een klein uurtje sudderen.





Na het sudderen kon alles in de weckpotten en in het waterbad.


En voila....zo gingen er toch aardig wat potjes op de plank, genoeg voor een jaar Salsa eten.
Uiteraard een potje opengemaakt, tenslotte willen we graag weten of het lekker is of niet.
Nou dit recept heeft een sterretje bij de naam...voor herhaling vatbaar.

2 comments:

  1. crea zeg en het ziet er heerlijk uit!!!
    Nog effe en je kunt je eigen product zo gaan verkopen!

    ReplyDelete
  2. Nee dank je...ik ben niet zo'n verkoperig type, maar ik moet zeggen dat toen ik gisteren bezig was om de kerstkadootjes te maken (mosterd) we het er wel over hadden, maar dat doen we maar niet...ik geef het liever weg.

    ReplyDelete