Tuesday 13 December 2011

Eggnog

Is een drankje dat hier gedronken wordt zo rond de Kerstdagen..het kan normaal..of met een scheutje alcohol erin.
Maar welke je ook kiest..een ding is zeker het glas zit altijd bomvol calorietjes...niet echt een aanrader zeg maar.
Lastig is dan wel dat het erg lekker is, en onze jongens zijn er dol op, als ik een pak in de koelkast heb staan, is die maar zo leeg.
Officieel maak je eggnog met (slag)room en eieren, nog best een heel werk, waarom denk jedat iedereen het kant en klaar koopt?

Nu stond er in een van mijn kookboeken een recept "effortless eggnog" ofwel eggnog zonder moeite.
Dat moest ik proberen, de ingredienten waren anders dan het officiele recept, ook een stuk lichter.

Ik heb het gemaakt en het is door 2 tieners (en hun moeder) goedgekeurd.
Mocht er iemand zin hebben in eggnog..hier komt het recept.

Je hebt nodig.
2 liter melk.
1 pakje instant pudding, (Ik heb hier van Jello op de foto staan, maar huismerk voldoet ook prima en voor de Nederlanders het is gewoon Saroma pudding,) Vanille smaak.
1/4 cup suiker, (60ml)
2 thee lepels vanille extract (= 10 ml)
halve thee lepel kaneel.(5 ml)
halve thee lepel nootmuskaat.(5 ml)


Roer pudding mix in melk, voeg rest van ingredienten toe, goed roeren, vooral de kaneel heeft neiging boven op te blijven drijven.
Koel bewaren
Nu ik het een paar keer gemaakt heb, moet ik toevoegen dat het lekkerder is als het een paar uur staat, zodat kaneel en nootmuskaat tijd hebben om hun smaak af te geven.
Uiteraard kun je hier ook een borreltje aan toe voegen voor de kick.

Merry Christmas.

No comments:

Post a Comment